LEDARE
Oscar Sanner: Klimatfientlig politik styr godstransporter ut på vägarna

LKAB i Malmberget.
Publicerad 22 juni 2025 kl. 18:49
Supersanners ledarsida är liberal.
Regeringens klimatfientliga politik har lett till att företag väljer bilvägarna framför järnvägen. Det är ingen klimatvänlig lösning.
Förra året rapporterade SVT nyheter att det anmäldes i genomsnitt drygt 200 fel på järnvägen varje dag. Det handlade om allt från sprucken räls, nedrivna kontaktledningar och trasiga växlar. Trafikverket har kommit fram till att det beror på ökad trafikvolym, ökad belastning och en åldrad anläggning.
Trafikverket har en underhållsskuld som fått växa till 91 miljarder kronor. Trots de försämrade järnvägarna har summan som Trafikverket betalar växt de senaste åren. Banavgifterna för godstrafik höjdes med 37 % i december. De senaste 15 åren har banavgifterna för gods ökat med flera hundra procent.
Enligt Trafikverkets beräkning behöver hälften av alla kontaktledningar och stolpar bytas inom en tioårsperiod. Om Trafikverkets i dag enkla metoder fortsätter i samma takt kommer det ta 350 år. Underhållsarbetet kostar 400 000 kronor per timme, vilket totalt innebär 70 miljarder kronor.
Resandet på järnväg har fördubblats sedan 1990-talet. På vissa betydelsefulla sträckor är två tredjedelar av järnvägsutrustningen för gammal.
En trafikanalys av tågen i mars 2024 visade att bara 86,7 % av tågen anlände i tid. SJ:s mål är att 95 % av tågen ska anlända i tid.
I Norrland och Svealand finns det företag som fraktar timmer, där företagen kombinerar transport på järnväg och bilväg. I de flesta fall fraktas timret från inlandet till kusten. Det finns företag som vill öka sin produktion och leverans, men lyckas inte för att järnvägarna inte räcker till. Något som enligt tidningen Svenskt Näringsliv kallats för det största hotet mot företagens tillväxt.
Dagens nyheter gjorde ett stort reportage om det här förra året. De intervjuade SJ:s vd Monica Lingegård. “Det stora problemet är att vi är på väg mot en nationell härdsmälta och jag ser ingen som räcker upp handen och ansvarar för helheten.”
“Vi behöver konkurrens bland tågbolagen.”
Att flyga är också ett alternativ. Men det finns en stor skillnad. Flyg förstör klimatet, järnvägen är klimatvänlig.
EU håller just nu på att arbeta med en ny tågreform, för att öka konkurrensen mellan tågbolagen och göra det lättare att resa utrikes. Där ser Sverige en möjlighet. Regeringen borde arbeta för att fler tågbolag ska vilja etablera sig. Det skulle vara en svår uppgift, men inte omöjlig. Just därför borde det införas ett särskilt skatteavdrag för företag inom den branschen.
Decennier med regeringar som misskött järnvägen måste få ett slut. Vi kan inte vänta tills det är för sent.

Oscar Sanner